Ligeti Miklós, a Transparency International jogi igazgatója szerint Ön, idézem, „gond nélkül hagyja átcsúszni az összes hatalmi, kormányzati stiklit". Le is hozta a Szabad Európa. Mi váltotta ki az NGO rosszallását?
Nem látok bele mások fejébe, de azt biztosan állíthatom, hogy a Közbeszerzési Hatóság soha nem zárkózott el a Transparency International Magyarországgal való együttműködéstől. Konkrét ügyek kapcsán ez rendre meg is történik – ezt a szabadeuropa.hu kérdéseire válaszolva meg is írtuk a hírportálnak, ám megdöbbenve tapasztaltuk, hogy válaszunkat az olvasóiknak tett ígéretükkel ellentétben nem tették közzé. Ezért jelent meg a honlapunkon a szerkesztőségnek írt válaszunk.
A Hatóság jogi, szakmai kérdésekkel foglalkozik: közbeszerzési hirdetményekkel, közbeszerzési eljárásokkal, azokhoz kapcsolódó szerződésekkel. Minden elénk kerülő ügyet szigorúan szakmai szempontok alapján vizsgálunk meg, melynek eredményeként kimerítő, szakmai alapú, objektív válaszokkal szolgálunk, ha pedig szükséges, megtesszük a megfelelő jogi lépéseket. Tavaly a Hatóság elnökeként – minden korábbi évet meghaladóan –
123 esetben 134 szervezet ellen kezdeményeztem közbeszerzési szabálytalanságok miatt jogorvoslati eljárást,
köztük például a Transparency International Magyarország bejelentése alapján is.
A Hatóság működése arról szól, hogy a kormány számára kényes ügyekben tagadja vagy egyáltalán nem használja a hatásköreit, miközben az ellenzéki önkormányzatoknak sokkal keményebben odavág a rossz közbeszerzéseknél” - fogalmaz a Transparency International. Vaskos vád ez, mások is szívesen hangoztatják, például ellenzéki városvezetők. Számukra kényelmes álláspont, de mi az igazság?
Mint azt korábban említettem, mi jogi kérdésekkel foglalkozunk: az egyes ügyek tekintetében a Közbeszerzési Hatóság soha nem azt vizsgálja, ki az ajánlatkérő, ezzel összefüggésben adatokat nem is gyűjthetünk. Ahogy minden embernek ebben az országban, úgy
nekünk is az az érdekünk, hogy jogszerű közbeszerzések valósuljanak meg.
Számunkra soha nem az a kérdés, hogy kormánypárti vagy ellenzéki kötődésű egy ajánlatkérő, mi mindig a jogszerű magatartást és a közérdeket tartjuk szem előtt. Miért kellene tétlennek maradunk, ha a fővárosi villamosbeszerzés kapcsán már a kiírónak az eljárást megelőző sajtóközleményeiből is ordít, hogy előre le van egyeztetve, melyik céget szeretnék kihozni nyertesnek? Vagy akkor, amikor a badacsonytomaji önkormányzat jogellenesen mellőzi uniós projektek kapcsán a közbeszerzési eljárásokat? Minket a jogszerűség érdekel, más nem.